Φιλαρμονικές Μπάντες
Η 90η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης γεμίζει μουσικές, χρώματα και ζωντάνια, προσφέροντας στους επισκέπτες της μια ξεχωριστή πολιτιστική εμπειρία. Μέσα από τον «Μουσικό Περίπατο στη ΔΕΘ», οι υπαίθριοι χώροι της Έκθεσης μετατρέπονται καθημερινά σε μια μεγάλη μουσική σκηνή, όπου Δημοτικές Φιλαρμονικές από κάθε γωνιά της Ελλάδας συναντούν το κοινό και μοιράζονται τη χαρά της μουσικής.
Μελωδίες, ρυθμοί και αγαπημένα μουσικά ακούσματα συνοδεύουν τους επισκέπτες στην περιήγησή τους, δημιουργώντας μια γιορτινή ατμόσφαιρα που αναδεικνύει τον σημαντικό πολιτιστικό ρόλο των φιλαρμονικών συνόλων. Παράλληλα, προβάλλεται το πολύτιμο έργο που παράγεται καθημερινά από τους μουσικούς και τους αρχιμουσικούς τους, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην πολιτιστική ανάπτυξη και συνοχή των τοπικών κοινωνιών.
Οι Δημοτικές Φιλαρμονικές που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της φετινής διοργάνωσης, συμμετέχουν με ενθουσιασμό στις επετειακές εκδηλώσεις της Έκθεσης για να συμβάλουν σε ένα μοναδικό μουσικό ταξίδι που ενώνει ανθρώπους, τόπους και παραδόσεις, προσφέροντας στιγμές χαράς, σε μικρούς και μεγάλους.
Η Big Band of Moudania είναι ένα δυναμικό μουσικό σύνολο της Βόρειας Ελλάδας με παρουσία άνω των δέκα ετών, το οποίο συνδυάζει την παράδοση της jazz big band με επιρροές από διαφορετικά μουσικά είδη και πολιτισμούς. Μέσα από πρωτότυπες παραγωγές και καλλιτεχνικούς πειραματισμούς έχει καθιερωθεί ως ένας σημαντικός πολιτιστικός φορέας της περιοχής, παρουσιάζοντας υψηλού επιπέδου συναυλίες και θεματικές παραστάσεις.
Σημαντικοί σταθμοί της πορείας της αποτελούν οι παραγωγές «Dancing with the Music», «Let the Music Play» και «Back 2 The Roots», οι οποίες παρουσιάστηκαν σε σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους, όπως το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και Αθηνών. Η ορχήστρα αριθμεί 25 μουσικούς και τελεί υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή και Μαεστρου Γιώργου Σαμαρά, συνεχίζοντας να προάγει τη μουσική δημιουργία και την πολιτιστική εξωστρέφεια.
Η Φιλαρμονική του Δήμου Αγρινίου ιδρύθηκε το 1896 είναι από τις παλαιότερες της Χώρας μας. Η παρουσία της είναι έντονη με συμμετοχή σε κάθε πολιτιστική δραστηριότητα της πόλης και ευρύτερα, πραγματοποιώντας εμφανίσεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Μέρος των δραστηριοτήτων είναι και η διοργάνωση Σεμιναρίων από καταξιωμένους μουσικούς με σκοπό την επιμόρφωση των μαθητών της Φιλαρμονικής αλλά και των Μουσικών της Φιλαρμονικής και της περιοχής γενικότερα. Τμήμα της Φιλαρμονικής είναι και η Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής, που συγκροτήθηκε το 1998 καθώς και η Agrinio Big Band από μέλη της Φιλαρμονικής του Δήμου Αγρινίου, με σκοπό την ενασχόληση και με άλλα είδη μουσικής όπως (Λάτιν, Τζαζ, κινηματογραφική μουσική, καθώς και με έντεχνη ελληνική και ξένη μουσική). Επίσης Μουσικά Σύνολα της Φιλαρμονικής είναι το σύνολο χάλκινων πνευστών Brass For Fun και η Ορχήστρα Σαξοφώνων Golden Saxophone καθώς και η Μπαντίνα που αποτελείται από μικρούς μαθητές που είναι υπό ένταξη στο τμήμα της Φιλαρμονικής. Από το 1995 έως και σήμερα τη Φιλαρμονική του Δήμου Αγρινίου (Agrinio Band) καθώς και τα Μουσικά Σύνολα της Φιλαρμονικής διευθύνει ο Διευθυντής - Αρχιμουσικός κ. Βασίλειος Κ. Κονήδας.
Η Φιλαρμονική Δήμου Αλεξανδρούπολης ιδρύθηκε το 1928. Τα πρώτα μουσικά όργανα προήλθαν από την ορχήστρα του Ελληνικού Γυμνασίου της Αδριανούπολης. Για τη μεταφορά τους από την Αδριανούπολη στην Αλεξανδρούπολη φρόντισε προσωπικά ο Κωνσταντίνος Αλτιναλμάζης. Η πρώτη εμφάνιση της Φιλαρμονικής πραγματοποιήθηκε την 25η Μαρτίου 1928 με Αρχιμουσικό τον Κωνσταντίνο Καρατζιόλα και είκοσι εκτελεστές. Η Φιλαρμονική από τη σύστασή της έως και σήμερα συμμετέχει σε εθνικές εορτές, σε θρησκευτικές εκδηλώσεις, σε επετειακές συναυλίες, σε αθλητικές εκδηλώσεις, σε φεστιβάλ και εκδηλώσεις εντός αλλά και εκτός ορίων του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Στο ρεπερτόριό της ανήκουν εμβατήρια, ύμνοι, παραδοσιακά, έντεχνα ελληνικά και ξένα μουσικά κομμάτια αλλά και συνεργασίες με γνωστούς τραγουδιστές όπως με το Βασίλη Λέκκα σε μια συναυλία μνήμης από την Μικρασιατική καταστροφή.
Έχει επισκεφτεί φιλαρμονικές πρότυπα στην ελλάδα ενώ πραγματοποίησε συναυλία στο Λήξουρι της κεφαλλονιάς μαζί με την Φιλαρμονική Ληξουρίου. Το τμήμα συναυλιών σήμερα αποτελείται από 45 μουσικούς αλλά και μπαντίνα με 40 μέλη που μαθαίνουν τωρα να παίζουν κάποιο πνευστό αλλά και πως να συνεργάζονται σε μια ορχήστρα για να ενισχύσουν το τμήμα συναυλιών. Από το Σεπτέμβριο του 2019 έως και σήμερα τη θέση της Αρχιμουσικού της Φιλαρμονικής του Δήμου Αλεξανδρούπολης έχει αναλάβει η Συνθέτης Βασιλική Χατζηβασιλειάδου.Αξίζει να σημειωθεί πως είναι η πρώτη γυναίκα στην ιστορία της φιλαρμονικής.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Βέροιας ιδρύθηκε στις 30 Απριλίου 1954. Σκοποί της ήταν η παροχή μουσικής ψυχαγωγίας και τέρψης στους δημότες μέσω της οργάνωσης μουσικών γιορτών και συναυλιών καθώς και η διδασκαλία των πνευστών οργάνων. Το 1989 εντάσσεται στην Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού, της πόλης της Βέροιας και από τότε συμμετέχει σε πολλές εκδηλώσεις τόσο της πόλης, όσο και της ευρύτερης περιφέρειας συμβάλλοντας στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας.Το Δεκέμβριο του 1999 πραγματοποίησε στα πλαίσια για τον εορτασμό της χιλιετίας υπαίθριες παραστάσεις στην πόλη της Βέροιας, ενώ τον Ιανουάριο του 2000 συμμετείχε στο 1ο Φεστιβάλ Φιλαρμονικών στο Δήμο Πυλαίας Θεσσαλονίκης, αποσπώντας τιμητική διάκριση και άριστες κριτικές. Τον Αύγουστο του 2001 έλαβε μέρος στη Διεθνή Συνάντηση Νεανικών Φιλαρμονικών Ορχηστρών στο Δήμο Εχεδώρου και το Μάιο του 2002 πήρε μέρος στην Πανελλήνια Συνάντηση Φιλαρμονικών στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Στις κορυφαίες εκδηλώσεις της Φιλαρμονικής συγκαταλέγεται η συμμετοχή στη θεατρική παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας στο έργο <<ΑΧΑΡΝΕΣ>> του Αριστοφάνη. Τον Αύγουστο του 2009 πήρε μέρος στο 1ο Φεστιβάλ Φιλαρμονικών του Δήμου Πτολεμαΐδας αποσπώντας τιμητική διάκριση. Τέλος, κάθε καλοκαίρι παίρνει μέρος στο φεστιβάλ της «Εύηχης πόλης» του Δήμου μας. Τα μέλη της δεν είναι μόνο επαγγελματίες μουσικοί αλλά και νέα παιδιά που επιθυμούν να αποκτήσουν μουσικές γνώσεις, και να προσφέρουν σε αυτήν ανιδιοτελώς, νιώθοντας την ηθική ικανοποίηση που προσφέρει ο εθελοντισμός. Από τον Οκτώβριο του 2016 μαέστρος της Φιλαρμονικής είναι ο Χρυσοβαλάντης – Ιωάννης Κυριακίδης
Η Φιλαρμονική ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1936. Η ηχηρότητα των πνευστών και των κρουστών καθιστά τη φιλαρμονική ως το κατάλληλο μουσικό σύνολο σε εξωτερικό χώρο. Συμμετέχει σε εκδηλώσεις εθνικών εορτών, εκδηλώσεις θρησκευτικού περιεχομένου και εκδηλώσεις σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Συμμετέχει επίσης σε προγράμματα εκπαιδευτικών συναυλιών στα σχολεία της Θεσσαλονίκης. Έχει πλούσιο ρεπερτόριο δίνοντας συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής είναι ο Φώτης Τερζής.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Καλαμαριάς συμπληρώνει σαράντα τρία χρόνια δημιουργικής παρουσίας, συνεχίζοντας την παράδοση της Φιλαρμονικής του ιδρύματος «Αριστοτέλης», η λειτουργία της οποίας διακόπηκε το 1983. Με την αμέριστη στήριξη της δημοτικής αρχής και τη συμμετοχή φιλόμουσων δημοτών, εξελίχθηκε σε αξιόλογοι μουσικό σύνολο της πόλης, με πλούσιο ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο, εμφανίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και συνεργασίες με φιλαρμονικές ορχήστρες, μουσικά σύνολα και χορωδίες. Η προσφορά της υπερβαίνει το καλλιτεχνικό πεδίο. Υπήρξε χώρος μουσικής παιδείας, συλλογικής δημιουργίας και ενεργού συμμετοχής στην πολιτιστική ζωή της Καλαμαριάς, στηρίζοντας δημοτικές εκδηλώσεις, επετείους και δράσεις τοπικών φορέων. Σήμερα, η ιστορική της διαδρομή αποτελεί παρακαταθήκη και δέσμευση για τη συνέχιση της προσφοράς της στην τέχνη, στον τόπο και στους ανθρώπους της πόλης.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Καρδίτσας, υφίσταται πριν το 1900, σύμφωνα με μαρτυρίες φωτογραφικού υλικού της εποχής. Άρχισε να εμφανίζεται περίπου με τη σημερινή της μορφή, από το 1964. Ήταν το πρώτο ένστολο σώμα του Δήμου Καρδίτσας και από τότε συμμετέχει ενεργά σε όλες τις εορταστικές εκδηλώσεις της περιοχής.
Σήμερα η Φιλαρμονική αποτελείται από 50 μουσικούς και διατηρεί ταυτόχρονα και την ορχήστρα ποικίλης μουσικής ως αναπόσπαστο τμήμα της, η οποία έχει εμφανιστεί σε συναυλίες και φεστιβάλ πολλών πόλεων της Ελλάδας.
Παράλληλα εμφανίστηκε σε συναυλίες και σε αρκετές χώρες της Ευρώπης όπως Γερμανία, Ιταλία, Ουγγαρία, Πολωνία και Βουλγαρία. Μαγνητοσκόπησε επίσης για την ΕΤ3 ελληνικό μουσικό πρόγραμμα για το απόδημο ελληνισμό της Αυστραλίας.
Από το 1986 ως σήμερα, αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής είναι ο Νικόλαος Μπανιάς.
Η Φιλαρμονική του Δήμου Νεάπολης-Συκεών λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1988, με πρώτο αρχιμουσικό τον Βασίλη Μπουλούση, διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Νεάπολης-Συκεών, ο οποίος τη διηύθυνε επί 30 χρόνια έως το 2018. Από το 2019 τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο μουσικός του Ωδείου Χρήστος Παπαγγέλου. Από την ίδρυσή της, η Φιλαρμονική συμμετέχει ενεργά στις εθνικές, θρησκευτικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου, ενώ έχει πραγματοποιήσει συναυλίες και εμφανίσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ παράλληλα, έχει εκπροσωπήσει τον Δήμο στο εξωτερικό με συναυλίες στην Ισπανία, τη Βουλγαρία και τη Σερβία. Έχει εμφανιστεί σε εκπομπές πανελλαδικών και τοπικών τηλεοπτικών σταθμών και έχει δώσει συναυλίες σε σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους και διοργανώσεις της Θεσσαλονίκης, όπως η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο «Μύλος» και το Φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών. Συνεργάστηκε με τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης «Θεσσαλονίκη 1997», συμμετείχε σε σημαντικές εκδηλώσεις πανελλήνιας εμβέλειας και το 2003 πραγματοποίησε μία από τις σημαντικότερες εμφανίσεις της στο Πόρτο Καρράς, στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής της Ελληνικής Προεδρίας της Ε. Έ. ενώπιον του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, των Πρωθυπουργών, των Αρχηγών Κρατών και των Υπουργών Εξωτερικών των 25 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Παύλου Μελά ιδρύθηκε το 1993 με στόχο τη δωρεάν μουσική εκπαίδευση και τη συμμετοχή στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου. Απαρτίζεται κυρίως από μαθητές και σπουδαστές και διαθέτει τμήματα πνευστών και κρουστών οργάνων.
Με πλούσια παρουσία σε συναυλίες, φεστιβάλ, παρελάσεις και πολιτιστικές δράσεις, παρουσιάζει ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο που περιλαμβάνει κινηματογραφική, τζαζ, κλασική, ελληνική και παραδοσιακή μουσική.
Ξεχωρίζει για τη νεανική της ενέργεια, το ομαδικό πνεύμα και τη διαρκή δημιουργική εξέλιξη των μελών της, υπό τη διεύθυνση της αρχιμουσικού Μαρίας Μελίδου.
Η Δημοτική Φιλαρμονική Τρικάλων, με έτος ίδρυσης το 1896, αποτελεί έναν από τους παλαιότερους και ιστορικότερους πολιτιστικούς θεσμούς της Θεσσαλίας. Το 2026 συμπληρώνει 130 χρόνια ιστορίας και προσφοράς στη μουσική και τον πολιτισμό. Ως μουσικό σύνολο του Τμήματος Πολιτισμού της Διεύθυνσης Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Τρικκαίων, προσφέρει δωρεάν μουσική εκπαίδευση σε παιδιά, νέους και ενήλικες και συμμετέχει ενεργά σε πολιτιστικές, κοινωνικές και θρησκευτικές εκδηλώσεις σε ολόκληρη τη χώρα. Με διαρκή παρουσία στην πολιτιστική ζωή της πόλης, η Φιλαρμονική παρουσιάζει ένα πλούσιο και πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο που περιλαμβάνει κλασική μουσική, κινηματογραφικές συνθέσεις, καθώς και σύγχρονες ελληνικές και διεθνείς δημιουργίες.
Μέσα από συναυλίες, φεστιβάλ και καλλιτεχνικές συνεργασίες προάγει τη μουσική παιδεία και εκπροσωπεί επάξια την πόλη των Τρικάλων. Από το 2013 τη μουσική διεύθυνση της Φιλαρμονικής έχει η μαέστρος Μαίρη Μητσοπούλου.
Η Φιλαρμονική Δήμου Τυρνάβου αποτελεί έναν ιστορικό πολιτιστικό θεσμό που κοσμεί με την παρουσία του κάθε εκδήλωση της περιοχής. Ιδρύθηκε ως δημοτική μπάντα γύρω στο 1900, λειτούργησε έως το 1940 και ανασυστάθηκε το 1964. Σήμερα, η ορχήστρα αριθμεί περίπου 60 ενεργούς εκτελεστές, ενώ παράλληλα διατηρεί ένα δυναμικό φυτώριο 50 υπό εκπαίδευση παιδιών. Παράλληλα από τον Σεπτέμβριο του 2016 μουσικά εργαστήρια, όπου παραδίδονται μαθήματα λαϊκής, παραδοσιακής, μοντέρνας-ποπ, τζαζ και φωνητικής μουσικής.
Η καλλιτεχνική δραστηριότητα του συνόλου είναι ιδιαίτερα πλούσια, με συμμετοχές σε δεκάδες φεστιβάλ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μεταξύ των σημαντικότερων σταθμών της Φιλαρμονικής συγκαταλέγεται η διοργάνωση του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Ελληνικής Φιλαρμονικής Εταιρείας το 2018, καθώς και η πραγματοποίηση μεγάλων συναυλιών-αφιερωμάτων σε διακεκριμένους Έλληνες συνθέτες με τη σύμπραξη επώνυμων καλλιτεχνών. Επιπλέον, η ορχήστρα έχει παρουσιάσει μια ξεχωριστή σειρά επετειακών συναυλιών με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την εισβολή στην Κύπρο, επιβεβαιώνοντας τον ενεργό και πολυσχιδή ρόλο της στα πολιτιστικά δρώμενα. Από το 2013, αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής είναι ο Θέμης Σαμαντζής.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα δήμου Ωραιοκάστρου ιδρύθηκε το 1992 και εδώ 34 χρόνια Αρχιμουσικός της είναι ο Μαέστρος κ. Αχιλλέας Ρούσης. Έχει πραγματοποιήσει πολλές εμφανίσεις, συμμετέχοντας σε παρελάσεις, λιτανείες, συναυλίες. Έχει πάρει μέρος 5 φορές στην παρέλαση φιλαρμονικών σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα,
ενώ στις 7 Μαρτίου 2026 συμμετείχε τιμητικά στην Κω στην παρέλαση για την 78η επέτειο ενσωμάτωσης των Δωδεκανήσων με την Ελλάδα.
Αποτελείται από 60 μαθητές/τριες ηλικίας από 08 ετών ως και 22 ετών και αρχιμουσικός της είναι ο Αχιλλέας Ρούσης.
